4 redenen waarom jouw webshop e-commerce tracking nodig heeft

6 februari 2019

Hoe belangrijk het is om als bedrijf online aanwezig te zijn hoeven we je niet meer te vertellen. Als retailer betekent online aanwezigheid vaak het opzetten van een webshop. Dit is alvast een eerste stap waar we je bij kunnen helpen. Maar het blijft niet bij het opstarten van je webshop. Je wil natuurlijk ook weten hoe bezoekers en potentiële klanten zich gedragen in jouw online winkel. E-commerce tracking is onmisbaar bij het analyseren en optimaliseren van jouw verkopen.

Wat is e-commerce tracking?

Enhanced e-commerce is een uitbreiding op de standaard Google Analytics setup die je meer inzichten geeft in de resultaten van jouw webshop. Onder meer de product- en transactiegegevens, het conversiepercentage en de gemiddelde bestelwaarde. Om van deze uitbreiding gebruik te maken dient er een stukje Javascript code op jouw website geplaatst te worden. Dit stukje code gaat op zijn beurt gegevens doorsturen naar Google Analytics, waar jij ze kan raadplegen in overzichtelijke rapporten.

1. Inzicht in je best verkopende producten

Een van de belangrijkste e-commerce statistieken zijn de verkopen. Met behulp van e-commerce tracking kan Google Analytics bijhouden welke producten aangekocht worden via jouw online winkel. En het gaat zelfs verder. Met enhanced e-commerce tracking kan je de volledige customer journey in kaart brengen, van een klik op een advertentie tot de verkoop van een product. Deze aankopen kan je dan ook nog eens apart bekijken per kanaal, bijvoorbeeld bezoekers via Facebook advertenties, via Google Ads, of bezoekers die rechtstreeks je website bezochten. Zelfs de verschillen tussen desktop, mobiel en tablet bezoekers kan je eruit halen. Statistieken bij de vleet!

2. Return on investment van campagnes berekenen

Binnen de concurrerende e-commerce markt zijn betaalde campagnes vaak de enige manier om je te onderscheiden van rivalen. Om jouw marketingbudget zo optimaal mogelijk in te zetten is het belangrijk om te weten welke campagnes voor de meeste omzet zorgen. Inzicht in de kost van een campagne gecombineerd met de omzet van een campagne maak het mogelijk om je ROI (= return on investment) te berekenen.

3. Het winkelgedrag van bezoekers analyseren

Tussen het bezoeken van een website en het overgaan tot een transactie zit een hele flow. Een analyse van het winkelgedrag leert ons waar mensen deze flow binnen komen en waar ze afhaken. Met behulp van segmenten kan je deze analyse toepassen op delen van je bezoekers. Dit geeft ons een antwoord op vragen als: welke verkeersbron levert de meeste kwalitatieve bezoekers op, Facebook, Twitter of toch Google Ads? En hebben Nederlandse bezoekers interesse in andere producten dan Belgische bezoekers?

4. Het betaalproces optimaliseren

Voor we kunnen spreken van een transactie wordt er een betalingsproces doorlopen. Ook tijdens deze laatste stap kunnen er nog een aantal zaken mislopen. Misschien schrikken mensen van je verzendingskosten en haken ze af als deze tevoorschijn komen? Of klikken ze weg bij het zien van een lang invulformulier? Dit zijn allemaal zaken die we kunnen analyseren met behulp van e-commerce rapportage. Op basis van deze bevindingen kunnen we opnieuw aan de slag en het betalingsproces optimaliseren.

Hulp nodig bij het implementeren van e-commerce tracking op jouw webshop? Of gaat jouw hoofd tollen van alle statistieken die Google Analytics je aanbiedt? Neem dan snel contact met ons op.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons