Code d'Or Academy: verhoog jouw vindbaarheid in Google

5 maart 2020

Het digitale landschap evolueert razendsnel, waarin je het verschil kan maken met actuele kennis. Volgens die insteek kwam onze eerste Code d’Or Academy tot stand: een workshop die aan een kleine groep klanten de laatste trends bijbrengt binnen een specifiek thema. Tijdens deze workshops inspireren onze in-house experts je met hun liefde voor het vak. Onze marketeers beten de spits af met een allereerste Code d’Or academy rond SEO of zoekmachine optimalisatie. Benieuwd welke topics we behandeld hebben? Ontdek hier onze SEO takeaways.

Code d'or organic search

Velen onder ons herkennen het waarschijnlijk wel. Je hebt een website met alles erop en eraan, wil hiermee uitpakken en liefst op nummer één verschijnen in Google. Je hebt intussen al verschillende technieken toegepast om hoger te scoren in Google, maar je ondervindt niet onmiddellijk resultaat, met de nodige frustratie tot gevolg. De harde waarheid: SEO is een werk van lange adem.

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

SEO staat voor search engine optimization of zoekmachine-optimalisatie. Dit omvat alle inspanningen die je onderneemt zodat je hoger scoort in de zoekresultaten op vlak van content, technische optimalisatie en off-site SEO (alle factoren buiten je eigen website).

We zoeken met zijn allen steeds meer en meer informatie op via het internet. Zichtbaarheid in zoekmachines is dan ook cruciaal geworden om klanten aan te trekken. Gelukkig zijn er een aantal SEO quick wins die je kan ondernemen.

0 %

Blijft op de 1e pagina
0 %

Klikt op het 1e resultaat
0 %

Klikt op het 2e resultaat

Optimaliseer je bestaande content

Zorg voor relevante content

Naast autoriteit en techniek, steunt SEO ook op content. Zo moet je niet enkel SEO gericht schrijven door rekening te houden met keywords, maar vooral content schrijven die een antwoord biedt op potentiële vragen van je doelgroep. Schrijf boeiende content, die bezoekers aanzet om je producten of diensten te leren kennen.

Schrijf unieke meta data

Misschien wel de meest simpele tactiek om je click-through-rate of doorklikratio te optimaliseren, is het invullen van je meta data, bestaande uit een titel en beschrijving. Deze data verschijnt in de zoekresultaten en is namelijk het eerste contact tussen je website en een bezoeker. Op basis van deze korte tekst beslist een bezoeker al dan niet door te klikken op je website. Maak gebruik van strategische keywords en geef zo context mee aan je webpagina.

Maar hoe schrijf je nu goede meta data? Hierbij enkele tips:

  • Schrijf actiegericht en benadruk je voordelen.

  • Zorg ervoor dat je meta beschrijving matcht met de content op je pagina. Zo voorkom je frustraties bij de gebruiker.

  • Let op het aantal karakters. Blijf voor een beschrijving tussen de 150 en 165 karakters, voor een titel zijn zo’n 50-60 karakters een goede richtlijn.

Code d'Or meta tags

Voeg alt tags toe aan afbeeldingen

Goede afbeeldingen zijn onmisbaar voor een website en ondersteunen het verhaal dat je wil brengen. Zoekmachines daarentegen kunnen de afbeeldingen niet zien maar wel scannen. Zorg dus voor een relevante beschrijving van de afbeelding, zodat de zoekmachine deze kan “begrijpen”. Ook afbeeldingen zijn content, verlies ze dus zeker niet uit het oog en optimaliseer ze zo goed mogelijk. Ten slotte heb je op deze manier ook een grotere kans dat deze afbeeldingen opgenomen worden bij Google Images.

Technische on site optimalisatie

Mobile first

Sinds kort hanteert Google een mobile first indexing principe. Waar Google vroeger eerst de desktop versie van de website ging crawlen en indexeren, doet die dat nu eerst met de mobiele versie. Een mobielvriendelijke website is dus een enorme win op vlak van SEO. Mobiel gebruik neemt alsmaar toe, terwijl desktops en laptops in populariteit afnemen.

Benieuwd of jouw website mobielvriendelijk is volgens Google? Doe snel de mobielvriendelijk test.

Quote klant code d'Or academy

De kracht van een snelle website

Een heel belangrijke ranking factor is paginasnelheid. Een hogere paginasnelheid gaat hand in hand met een betere gebruikservaring, waardoor mensen langer op je website blijven, wat op zijn beurt weer je rankings kan verbeteren. Benieuwd hoe je je pagina snelheid kan optimaliseren? Ontdek onze tips.

Denk lokaal

Een extra manier om bovenaan de zoekresultaten te komen is door in te zetten op lokale zoekopdrachten. Dit kan heel simpel via Google My Business of Google Mijn Bedrijf: een ideale plek om heel wat informatie te verzamelen voor gebruikers, gaande van bedrijfsnaam en adres tot recent gepubliceerde artikels.

Code d'or mobile

Werk aan linkbuilding

Het is belangrijk om op je eigen website te verwijzen naar je andere pagina’s. Zorg ervoor dat je website geen losse eindjes bevat want een doodlopende pagina heeft vrijwel altijd vertrekkende bezoekers als gevolg. Maar het gaat verder. Backlinks, ook wel inbound links genaamd, zijn van groot belang voor je SEO factor. Wanneer andere websites vaak naar jouw pagina linken, beschouwt Google deze als een kwalitatieve pagina. Je wordt door zoekmachines gezien als een autoritaire bron. Zo kan je bijvoorbeeld back links ruilen voor testimonials.

Klaar om jouw SEO-score te optimaliseren?

Uiteraard zijn er nog tal van andere zaken die je kunnen helpen bij het verhogen van jouw SEO-score. Nog niet helemaal klaar om je te verdiepen in de wondere wereld van SEO? Onze marketeers helpen je graag op weg. Of ben je benieuwd naar je huidige SEO aanpak? Dan analyseren we je huidige website op technisch en inhoudelijk vlak via een SEO audit.

Zin in de volgende academy?

Ben je getriggerd door onze academy? Goed nieuws, we zijn nog lang niet uitgepraat! Binnenkort vertellen we je tijdens een hands-on workshop alles over Google Analytics, Google Search Advertising, social media advertising,... We bespreken de nieuwste trends, geven je enkele tips & tricks mee en zorgen voor een gezellig netwerkmoment achteraf. Hou zeker onze website in de gaten voor meer info!