Friends of Search 2020: onze takeaways

6 februari 2020

Friends of Search is hét event als je meer te weten wilt komen over SEO en SEA. Met zijn 7e editie is dit reeds een gevestigde waarde in Nederland. Dit jaar streken de sprekers voor het eerst neer in Brussel. Onze marketeers waren aanwezig en geven je graag de belangrijkste highlights mee.

Het belang van keyword matching

Dat Google continue veranderingen en wijzigingen doorvoert is voor ons geen verrassing meer. Brad Geddes van Adalysis gaf ons enkele insights omtrent veranderingen op vlak van keyword matching binnen Google Ads. Via keyword matching kan je bepalen welke type zoekopdrachten jouw advertentie laat activeren, dit kan zowel op vlak van woorden als zinnen. De impact van deze veranderingen zijn nog niet voelbaar in het Nederlands, maar onze marketeers zijn volledig klaargestoomd voor de toekomst door deze talk.

Google Search Console, de SEO tool

Izzi Smith van Ryte zweert bij het gebruik van Google Search Console. Tijdens deze sessie kwam aan bod hoe je meer uit Search Console kan halen en wat je met al deze data kan aanvangen. Zelf gebruiken we deze tool om onder andere technische issues en organische zoekopdrachten te monitoren van een website. De extra tips en tricks zijn dus mooi meegenomen.

Eén van haar tips is om je keywords waarvan de positie hoger is dan 20 maar lager dan 5, even apart te nemen en te gaan onderzoeken. Hiermee kan je je content verder optimaliseren of eventueel een aparte pagina voor creëren die relevanter is om mee te ranken.

Technische SEO in 2020

Google kon uiteraard niet ontbreken met een lezing. Zo gaf Martin Splitt ons enkele inzichten over Googlebot, want hoe gaat die nu juist te werk? Zo werd al snel het belang van mobile-first indexering aangehaald en hoe belangrijk het is om een responsive website te ontwikkelen. Na wat technische uitleg over de Googlebot user agent string, ging Martin verder met enkele nieuwe meta-tags. Zo wordt de ‘nofollow’ tag een hint voor Google en is het geen richtlijn meer. Enkele andere nieuwe meta tags zijn:

  • rel=sponsored → zo kan je aangeven dat er betaald is voor een link

  • rel=ugc → deze tag gebruik je bij user generated content. Met andere woorden content die geschreven wordt door gebruikers zoals comments of forumberichten.


Spreek klare natuurlijke taal

Dieuwerke Antoons bracht een praktische case van bol.com. Met maar liefst 84 miljoen url’s heeft bol.com heel wat SEO uitdagingen en bijbehorende problemen. Hun nummer 1 tip is om natuurlijke, begrijpbare taal te gebruiken in H1 en meta titels. Omdat dit manueel onbegonnen werk was voor hen, ontwikkelden ze een script om alle meta titels onder handen te nemen. En het resultaat mocht er zeker zijn, deze simpele optimalisatie leverde maar liefst 58% meer organisch verkeer op.

Friends of search was voor ons een groot succes met tal van interessante talks. Onze marketeers zijn weer volledig up-to-date van alle nieuwe trends en aanpassingen en staan klaar om jullie te helpen.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.

Contacteer ons