Hoe strategie het verschil maakt

5 december 2019

Code d’Or mag dan wel een webbureau zijn, consultancy gebeurt altijd rond de tafel. Tijdens onze meetings stemmen we zowel de praktische als zakelijke kant van je project af. Met als één doel, een doordachte strategie als basis.

Strategisch alle neuzen in dezelfde richting

Stel, je hebt een webshop. Afhankelijk van de waarden en die missie die je uitdraagt, het product en de diensten die je aanbiedt, zal je een andere strategie moeten hanteren om het online aan de man of vrouw te brengen. Verkoop je houten vloeren, dan verkoop je het liefst een paar 100m2 per transactie. Als je maatwerk levert, zal een prijscalculator best belangrijk zijn om potentiële klanten te overtuigen. En indien je auto’s verkoopt online, dan is één exemplaar per dag misschien wel voldoende?

Dit heeft grote gevolgen voor de organisatie van je magazijn, de manier waarop je factureert, hoe je certificaten aflevert en consumentenrecht respecteert met retours, je cashflow, je leveringen, … en vooral: hoe kan je deze processen kan automatiseren, en vlotter doen verlopen?

Hoe je dat aanpakt, bepaalt dus hoe je business loopt. Met andere woorden, je strategie bepaalt je business, wat dan weer de krijtlijnen uitzet voor je website en online communicatie en aanpak.

Is employer branding de nieuwe strategie?

Een ander voorbeeld: heel wat bedrijven hebben het best moeilijk om de juiste profielen te vinden in hun zoektocht naar nieuwe werknemers. Het is duidelijk dat enkel het aanbieden van je vacatures op je eigen website al een tijdje niet meer voldoende is: heel wat vacatures raken gewoonweg niet ingevuld.

Wat als we nu eens na zouden denken hoe we “employer branding” kunnen uitspelen op je website? Als we collega’s nu eens aan het woord laten, en online content voorzien op waar werknemers geïnterviewd worden over hun dagtaken, en waarom er nieuwe medewerkers gezocht worden?

Dergelijke content kan vervolgens op meerdere kanalen uitgespeeld worden om trafiek en interesse te genereren, in meerdere formaten.
Ook hier kunnen we helpen met automatiseren: van retargeting via specifieke advertenties tot mailings die je op de hoogte houden van nieuwe vacatures, landingspagina’s met een oproep tot interactie, of LinkedIn posts die je aanbod blijven uitspelen op tijdstippen dat je niet online bent.

Plaats strategie centraal

Een laatste illustratie hoe een doordachte strategie altijd centraal zou moeten staan? Je wil online real-time gaan communiceren, maar hiervoor heb je best wat data nodig die momenteel verspreid zit over meerdere systemen: een ERP-pakket beheert je bedrijfsdata, een CRM-systeem houdt data over je klanten bij, bestellingen moeten eerst goedgekeurd worden voor ze in productie gaan, facturatie verloopt via de Sales afdeling, je gebruikt aparte software voor laad- en loskaaien aan te sturen, reservaties verlopen via derde partijen, … er is best wel wat digitale data beschikbaar in een bedrijf vandaag de dag.

Laten we dan eens samenzitten en alle componenten in kaart brengen, en kijken waar we processen en procedures kunnen versimpelen en stroomlijnen. Wisselen we data uit tussen twee pakketten, en wie is de baas? Hoe snel kunnen we relevante en kritische data verkrijgen, afleveren bij de juiste collega’s, en hoe kunnen we daar lessen uit trekken zodat we snel bij kunnen sturen? Kan een online dashboard of beheer tool helpen daarbij, omdat we redelijk eenvoudig data kunnen laten samen komen op het web? Kunnen documenten automatisch gegenereerd worden of ingelezen worden voor een snellere verwerking?

Wil je de haalbaarheid van je online idee testen? Of zie je door het bos de bomen niet meer? Contacteer ons voor strategisch advies en een vrijblijvende kennismaking.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons