Interview interactive developer Kjell

30 november 2018

Kjell kwam hier ooit aangewaaid als stagiair, maar vond nooit de weg terug naar huis. Al vijf jaar lang sleutelt hij aan de schaduwzijde van websites zodat jij je kunt verheugen op knopjes die perfect werken als je erop klikt. Vijf jaar, da’s ook een hoop ervaring die al eens tot diepere inzichten leidt. Over waarom een goede developer volgens Kjell een luie developer is, bijvoorbeeld.

developer Kjell

Leg eens uit wat je precies doet?
Ik werk aan de functionaliteit van de website. Mensen zien gewoon een mooi knopje waarop ze kunnen klikken. Ik bepaal niet hoe dat knopje eruit ziet, maar wel wat er gebeurt als je erop klikt. Het is natuurlijk nog veel meer dan dat, en ook groter: soms werk ik aan dingen die je op de website helemaal niet kan zien. Meestal werk ik in het CMS, de schaduwzijde van de website waar je als klant zelf ook content kunt beheren. Ik bepaal de structuur en voorzie een koppeling tussen voorkant en achterkant.

Hoe wordt een mens interactive developer? Toen je schoolkameraden ervan droomden om brandweerman te worden, dacht jij eerder aan coderen?
Ik was als kind al met computers bezig. Ik vees ze uit elkaar en moest weten hoe alles werkte. Eerst moest de radiowekker eraan geloven, dan begon ik zelf computers samen te steken, toen ontdekte ik games. Het internet was in die tijd echt ‘waaauw’. Je mocht er maar vanaf een bepaalde leeftijd op en dat maakte het extra spannend. Je klikte op iets en dat deed iets. Geweldig! Op school studeerde ik Latijn-Wetenschappen. Ik deed dat niet graag en wilde iets specifiekers. Toen belandde ik op de afdeling Multimedia en veranderde ik van een middelmatige student in een topstudent. Dat ik het graag deed, maakte echt het verschil.

Kjell

Met zo’n diploma op zak kun je zowat overal gaan aankloppen. Waarom werd het Code d’Or?
Computers uit elkaar vijzen vond ik vroeger leuk, maar daar zag ik geen carrière in. Mijn familie beschouwt me als IT’er en vraagt me om de printer te installeren, maar dat was het ook niet helemaal. Games zijn leuk, maar ik speel ze liever dan dat ik ze maak. Het web spreekt me aan omdat het mij uitdaagt. Dat is ook de reden waarom ik hier stage kwam lopen tijdens mijn studies. Nadien ben ik blijven hangen, nu al vijf jaar. Ik ben intussen doorgegroeid en mijn mening telt meer.

Doe je je best om de robots te slim af te zijn?
We krijgen hier elke vrijdagnamiddag tijd om bij te scholen. Echt bijscholen, als in naar school gaan, wil ik niet meer doen. Dan zit je gewoon te developen voor de school, terwijl ik het liever toepas op echte cases. Ik volg wel een paar tech blogs om bij te blijven, maar het liefst gebruik ik die tijd om aan een paar ideeën te werken.

Ik wil bijvoorbeeld graag een nixie klok maken. Dat is een klok zoals ze ze vroeger maakten, met vacuümbuizen waar neongas in zit en een gloeidraad in de vorm van een cijfer. Het ziet eruit als een lamp. De onderdelen zijn best prijzig, maar dat ding ziet er echt cool uit. Ik wil ook heel graag een race drone maken, helemaal from scratch: de batterij, de behuizing, zelfs de camera en de VR bril die erbij horen, zodat je er virtueel in kan zitten als hij vliegt.

Zijn er binnenshuis ook evoluties die je bezighouden?
Er bougeert hier best wat. We zouden in de toekomst misschien van ons huidige CMS afstappen en een ander gebruiken dat sneller is en makkelijker uit te breiden. Dat vind ik hier ook goed: doordat we ons eigen CMS hebben, kunnen we het tweaken zoals we het willen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Drupal. Doordat we die back-end als onze broekzak kennen, werken we ook sneller.

Bots je soms op grenzen binnen die wildgroei aan technische mogelijkheden?
Ja, maar meestal zijn dat budgettaire grenzen. We gaan er hier altijd van uit dat alles kan, maar dat heeft zijn kostprijs en dat is soms frustrerend. Ik geef liefst een aantal oplossingen aan de klant: een goede die duur is, een middenweg en een goedkope waar de klant zelf meer werk aan heeft. Die duurste kiezen ze meestal niet. :)

Intussen ben je een ancien hier bij Code d’Or.
Klopt. Toen ik begon waren we met tien en was het team nog hechter. We zijn nu verdubbeld. We groeien dus snel, maar toch blijft de sfeer goed, al moet je natuurlijk wel de workflows herdenken als er mensen bijkomen of weggaan. Je bent hier ook niet gewoon een nummertje: de equipe is niet al te groot, de schaal blijft menselijk en onze baas is een leuke kerel die mee is met zijn tijd, niet gewoon een CEO in een afgesloten kantoor.

kjell

Klinkt erg optimistisch allemaal. Zijn er ook dingen aan je job die je minder leuk vindt?
Ja, interviews geven. ;)

Gelukkig duren die niet al te lang!

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons