Onze kantoren zijn terug geopend. Op zoek naar advies of een partner voor je online project? Of zie je een job bij ons wel zitten? Maak een afspraak.

Mollie verleidt iedereen! Heeft jouw e-shop al een betaalprovider?

27 juni 2021 in Blog

In 2020 webwinkelde iedereen er lustig op los. Van de ene dag op de andere werden afhaalmaaltijden booming business en had zelfs de bakker in het dorp plots zijn eigen webshop. Koning cash ruimde plaats voor digitale betaaloplossingen. Nooit eerder was een vlekkeloze checkout flow, met een betaalprovider waarop je kunt rekenen, zo belangrijk. Ontdek waarom we bij Code d’Or dolverliefd zijn op Mollie!

betaalprovider

Wat is een betaalprovider?

Een betaalprovider of payment service provider (PSP) leidt het betaalverkeer van een webwinkel in goede banen. De klant komt via de e-shop terecht bij de provider en betaalt zijn bestelling. Vervolgens regelt de provider de rest van het financiële plaatje met de bank.

Geen enkele webshop kan zonder

Een webshop zonder fijne checkout flow is als een winkel zonder kassapersoneel. Al het nodige is aanwezig, maar als de klant aan niemand kan betalen, dan streeft de winkel zijn eigen doel – zo veel mogelijk verkopen – voorbij. In fysieke winkels helpen medewerkers de klant verder aan de kassa, in webwinkels ligt die taak bij de betaalprovider. Een goede betaalmodule doet elke transactie vlot en veilig verlopen.

  • 1.

    Een klant bezoekt jouw e-shop en toont interesse in een product. De klant plaatst een bestelling.

  • 2.

    De PSP schiet in actie om de betaling te regelen. De klant betaalt via de PSP.

  • 3.

    Transactie geslaagd? Dan keert de klant automatisch terug naar de shop waar hij een bevestiging krijgt.

  • 4.

    De PSP betaalt het bedrag op jouw rekening.

Code d’Or <3 Mollie

Wil je je webshop graag door ons laten ontwikkelen? Dan denken wij ook strategisch met je mee over de meest geschikte betaalprovider. Daarbij kijken we naar de noden van jouw shop en de behoeften van je klant, zodat we een toekomstbestendig betaalsysteem kunnen neerzetten. Opvallend (maar niet zonder reden): Mollie komt bijna altijd als winnaar uit de bus.

Internationaal én lokaal

Misschien wel het grootste voordeel aan Mollie is dat de lokale betaalmogelijkheden zich aanpassen aan de gebruiker. Als we bijvoorbeeld een webshop maken die zich op de Benelux richt, dan krijgt een Belgische klant voornamelijk betaaloplossingen zoals Bancontact*, VISA en PayPal te zien. Een Nederlandse klant kan op zijn beurt speciaal kiezen voor Ideal om zijn betaling af te ronden.

*Niet alle betaalproviders bieden zomaar Bancontact aan. Met de Amerikaanse betaalprovider Stripe vergt deze optie extra development, omdat in Amerika vrijwel alles met VISA verloopt.

e-commerce betaalprovider

Een droom voor developers

Mollie is bovendien heel gebruiksvriendelijk voor developers. De betaalprovider investeert dan ook bewust veel tijd in het geven van opleidingen speciaal voor developerprofielen. Ook onze eigen devs volgden zo’n training van Mollie. Elke bijzondere feature werd tot in de puntjes aan hen uitgelegd, waardoor ze zich nu echte Mollie-experts mogen noemen.

Mollies leukste features

  • Mobile-friendly. We shoppen massaal via onze smartphone – zelfs meer dan via desktop. Mollie speelt daar perfect op in. Uiteraard zorgen we er bij de bouw van jouw e-shop voor dat die optimaal werkt, zowel op de gsm als via desktop. Maar ook het mobiele betaalproces zelf loopt op wieltjes, dankzij Mollies moderne mobiele interface.

  • Apple Pay. Mollie is helemaal mee! Met moderne oplossingen zoals Apple Pay blijft ze de concurrentie zelfs tellkens een stapje voor.

  • Abonnementsformules: sommige webshops bieden naast producten ook abonnementen aan. Ook voor hen staat Mollie klaar. De basis van de shop is hetzelfde – wij voorzien alles tot en met de betaalbutton. De klant bestelt zijn abonnement, wordt omgeleid naar Mollie en betaalt. Om het abonnement te verlengen, probeert Mollie na verloop van tijd (jaarlijks, maandelijks, …) opnieuw een transactie uit te voeren met dezelfde betaalmethode die de klant de eerste keer gebruikte. Transactie geslaagd? Dan krijgen wij een seintje van Mollie, wordt het abonnement verlengd en krijgt de klant automatisch een factuur toegestuurd. Lukt de betaling niet? Dan krijgen wij ook een seintje van Mollie en vertrekt er automatisch een mail naar de klant met een betaallink om zijn abonnement opnieuw te verlengen.

e-shop betaalprovider

Betaalprovider integreren

Om Mollie als betaalprovider te integreren, bouwen we uiteraard eerst de webshop. Die bestaat minstens uit producten, een winkelmandje en een checkout flow. Zodra de klant op de betaalknop klikt, komt hij bij Mollie terecht. Daar kiest hij zijn gewenste betaalmethode en rondt hij de betaling af. Is de betaling gelukt? Dan keert de klant terug naar de webwinkel, waar hij of zij een succesmelding te zien krijgt. Op dat punt nemen wij het werk weer over, van de bevestigingsmail tot de factuur. Dit alles gebeurt via een connectie met Mollies gebruiksvriendelijke API (application programming interface).

Welke betaalprovider past bij jouw webshop?

Natuurlijk is Mollie niet de enige betaalprovider op de markt. Andere populaire providers zijn:

  • Ingenico

  • Stripe

  • Multisafepay

Veel van onze klanten plukken met Mollie de meeste vruchten van hun e-commerce, maar toch is het belangrijk om de verschillende betaalproviders goed te vergelijken. Code d’Or begeleidt je daar graag in, van de eerste stap tot en met de integratie in je webwinkel!

Zin om samen te werken?

We luisteren graag naar jouw uitdagingen in e-commerce en bedenken er strategische oplossingen voor, pasklaar en gecodeerd tot in de puntjes. Laat ons weten wanneer je eens wilt afspreken! 

Contacteer ons