Wat is marketing automation? Laat die conversies maar komen!

10 februari 2021

De technologie staat niet stil. Integendeel, er verandert zo veel aan zo’n hoog tempo dat het voor niet-techneuten soms moeilijk bijblijven is. Om als organisatie vlot de nodige stappen te zetten richting digitale transformatie, bestaat er gelukkig zoiets als marketing automation.

Marketing automation brengt twee werelden bij elkaar: communicatie en technologie. Wil jij met je bedrijf ook graag alle belangrijke data en de onderliggende technische processen optimaal organiseren, analyseren en automatiseren? Wil je zo meer en betere leads genereren, die maar al te graag ingaan op je calls-to-action? Je bent alvast op de juiste deur aan het kloppen.

Scroll verder en ontdek wat je mag verwachten!

Wat is marketing automation?

Simpel gezegd draait marketing automation om het verleiden en warmhouden van je leads tot ze klaar zijn om te converteren. Denk aan gekoppelde geautomatiseerde acties nadat iemand op je advertentie heeft geklikt, iets op op je website heeft gedownload, een e-mail van jou heeft geopend (of net niet), … Precies op het juiste moment trek je de juiste persoon over de streep.

Meten is weten

Marketing automation omvat alle tools, processen en technologieën die je toelaten om marketingtaken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Het is een krachtig hulpmiddel voor leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring. Ook niet onbelangrijk: marketing automation laat je toe om de effecten en resultaten van je campagnes op elk moment nauwkeurig te meten.

Meer dan 'Beste <naam>'

Misschien dacht je dat marketing automation gewoon een fancy woord is voor gepersonaliseerde e-mails. Dat was vroeger in zekere mate zo, maar vandaag gaat marketing automation een stapje – of zeg maar heuse sprongen – verder. Niet alleen kun je er al je digitale kanalen vanuit één pakket mee aansturen, je leert je (potentiële) klanten ook door en door kennen.

  • Diepgaande inzichten in belangrijke data – wat doet de harten van je doelpubliek sneller slaan?

  • Meer en betere leads. Volg jouw leads online op, van bezoeker tot klant. Alle momenten van interactie worden bijgehouden, zodat je exact weet in welke fase een lead zich bevindt. Door content op basis van deze data te automatiseren en te personaliseren, sta je je (potentiële) klant bovendien de hele customer journey lang bij.

  • Een ROI die gaat als een raket 🚀. Omdat je op elk moment weet waar je leads, conversies en verkopen vandaan komen, ga je een pak efficiënter te werk. Marketing automation helpt je om leads die bij hun eerste contact nog niet ‘klaar’ waren om tot actie over te gaan, effectief (maar toch subtiel) warm te maken voor jouw service of product.

  • Jouw marketing en sales zijn voortaan perfect op elkaar afgestemd

Hoe werkt marketing automation?

Bij Code d’Or begint marketing automation altijd met een uitgebreide customer journey mapping. We brengen de noden van jouw verschillende soorten klanten in beeld, samen met de ervaring(en) die ze hebben met je bedrijf. Per type klant creëren we een persona én een uitgekiende strategie om het klantentype te benaderen. We houden je klanten gedurende hun hele reis doorheen de marketingfunnel in het oog en kijken waar ze eventueel afhaken of juist converteren. Met de nodige data in het achterhoofd, geven we elke klant vervolgens een leadscore.

'Go with the content flow'

Aan de hand van de customer journey mapping creëren we gepersonaliseerde content. Die bieden we vervolgens aan in een ‘content flow’. Zo’n flow kan, bijvoorbeeld, starten met een mailing en overgaan tot gepersonaliseerde ads op Facebook. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, maar sowieso doen we elk woord en elk beeld perfect inspelen op de situatie of fase waarin je lead zich bevindt. Kortom, met gerichte boodschappen begeleiden we jouw potentiële klanten telkens naar de volgende fase in de salesfunnel tot ze uiteindelijk de finish bereiken.

Het perfecte platform kiezen

Bij Code d’Or zijn we niet gebonden aan specifieke software voor marketing automation. Welk platform je het beste kiest, hangt namelijk af van de grootte van je bedrijf, je doelgroep (B2B of B2C), de grootte van je databank en je budget. Maar om je toch een idee te geven van de mogelijkheden, sommen we hier alvast de vijf meest gebruikte platformen op:

Het perfecte platform voor marketing automation kiezen, is essentieel voor de groei van je bedrijf. Reken gerust op onze experten om je te begeleiden bij deze stap – en bij alle andere stappen die essentieel zijn voor marketing automation.

Zin om samen te werken?

We luisteren graag naar jouw marketinguitdagingen en bedenken er strategische oplossingen voor, pasklaar en gecodeerd tot in de puntjes. Laat ons weten wanneer je eens wilt afspreken!

Contacteer ons