Welkom Matomo, byebye Google Analytics?

2 juni 2022

Wat je gebruikt om je sites te tracken? Daar was vroeger geen twijfel over: Google Analytics natuurlijk! Maar sinds de invoering van de GDPR-regels in 2018 is er heel wat veranderd. Vandaag is Matomo een interessant alternatief dat meer privacybescherming biedt. We vertellen je of het de moeite loont om over te schakelen op deze minder bekende speler in analytics-land.

Welkom Matomo, byebye Google Analytics?

Betere gegevensbescherming in Europa

Om met Google Analytics gegevens van je bezoekers te verzamelen, moet je statistische cookies op hun toestel plaatsen. Maar volgens de GDPR-wetgeving zijn deze cookies niet essentieel en heb je om ze te gebruiken altijd de expliciete toestemming van je websitebezoekers nodig. Je mag ze dus niet standaard plaatsen, zelfs niet met een opt-outmogelijkheid. Vroeger was dit nochtans een gangbare praktijk, ook in België. Hiervoor pasten bedrijven in Analytics de instellingen aan en anonimiseerden ze het IP-adres van de bezoekers.

Maar er is nog een tweede probleem: de GDPR verbiedt de transfer van Europese persoonsgegevens naar de VS. De databeschermingsautoriteiten in zowel Oostenrijk, Frankrijk, Nederland als Noorwegen oordeelden dat zo’n overdracht altijd problematisch is, zelfs als het IP-adres anoniem is en je enkel unieke identificatienummers en browserparameters deelt. Voorlopig heeft de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit hierover nog geen uitspraak gedaan, maar ook in ons land zijn pop-ups om toestemming voor cookies te vragen vandaag de regel.

Matomo biedt een uitkomst

Wie daar niet van wil weten, kan zijn toevlucht nemen tot Matomo. Met dit analyticsplatform verzamel je namelijk gegevens zonder een cookie te plaatsen (cookieless tracking). Zo hoef je helemaal geen toestemming te vragen. Gebruikers moeten wel de mogelijkheid krijgen om tracking te weigeren. Ook moet je in je privacypolicy vermelden dat je met Matomo werkt.

Voor het tweede probleem biedt Matomo evengoed een oplossing. In tegenstelling tot Google Analytics kun je Matomo namelijk op je eigen server installeren. Wil je dat niet, dan kun je gebruikmaken van Matomo’s cloudservers in Europa. Bovendien deelt het platform je data niet met derde partijen. Er vertrekken dus in nooit persoonsgegevens richting de VS.

De voor- en nadelen

Met Matomo verzamel en analyseer je webdata niet alleen volledig conform de GDPR-regels, het biedt nog verschillende andere voordelen:

  • Als je Matomo op je eigen servers installeert, blijven alle data jouw eigendom.

  • Er is geen data sampling: je hebt altijd toegang tot de volledige ruwe data.

  • Behalve met de search console en de webmaster tools van Google, is er ook een integratie met tools van Bing en Yahoo.

  • Je kunt data uit Google Analytics importeren.

  • Ook bestaande event tracking uit Google Analytics kun je makkelijk overnemen in Matomo.

Toch zijn er enkele nadelen:

  • De rapportage is beperkter en minder toegankelijk dan bij Google Analytics.

  • Matomo is moeilijker om op te zetten.

  • De integratie met sommige Google-producten, zoals Google Ads, verloopt niet vlot.

Quanta costa?

Matomo kun je gratis downloaden om te installeren op je eigen servers. Bepaalde geavanceerde functies moet je wel aankopen. Wil je gebruikmaken van Matomo’s cloudservers, dan betaal je hiervoor maandelijks of jaarlijks. De prijs is afhankelijk van het aantal hits op je site.

De conclusie? Of je het best kiest voor Google Analytics of voor Matomo, hangt af van verschillende factoren. Raak je er niet uit? Wij geven je graag advies om jouw webproject te tracken. Neem hiervoor gerust contact met ons op.

Is jouw merk ook toe aan een nieuw platform?

Laat het ons weten en we helpen je graag verder!

Contacteer ons