Zo vind je nieuwe werknemers via social media

26 juli 2017

Facebook en Instagram zijn niet alleen populair bij online marketeers, steeds meer hr-managers zijn fan. De meeste mensen zijn actief op één of meerdere social media kanalen waardoor ze de perfecte plek zijn om nieuwe werknemers te vinden. Wij zetten de voordelen op een rijtje.

Targeting van HR-advertenties op social media

Een hr-advertentie op Facebook of Instagram heeft dezelfde layout als andere advertenties, én dezelfde targeting opties. Zo kun je je doelgroep onder andere definiëren op basis van leeftijd, regio, concurrentie, functie, opleiding en vakgebied.

Via ‘opleiding’ en ‘vakgebied’ bereik je natuurlijk ook mensen die passen bij het profiel dat je zoekt, maar reeds een job hebben. Je kunt namelijk niet targetten op mensen die werkloos zijn. Aangezien je betaalt per klik, is dit zeker niet erg. Je zorgt ondertussen voor meer naamsbekendheid en misschien overtuig je wel iemand om van job te veranderen. Hetzelfde geldt als je inzet op ‘concurrentie’.

Je adverteert beter niet op ‘interesses’ als je op zoek bent naar nieuwe collega’s. Dit zorgt voor een te brede doelgroep waardoor je hr-advertentie aan impact mist.

Budgetvriendelijk rekruteren via social media

Facebook en Instagram

Hr-advertenties op Facebook en Instagram zijn een pak goedkoper dan een headhunter, hr-bureau en advertenties in gedrukte media. Met vijf euro per dag per kanaal én een goede doelgroepbepaling kom je al een heel eind.

In tegenstelling tot de meer traditionele kanalen zie je snel en makkelijk het effect van je investering. Hierdoor kunnen we snel optimaliseren zodat je hr-advertenties nog betere resultaten behalen.

De hr-advertenties op Facebook en Instagram linken naar de vacature op je website.

facebook job advertising
facebook job advertising

LinkedIn

LinkedIn beschikt over een eigen hr-platform waar je de volledige vacature met een omschrijving van je bedrijf op post. Net zoals bij Facebook en Instagram stel je hier per dag een maximum budget in. Je betaalt enkel als iemand klikt op je vacature. Je laat je vacature op LinkedIn staan zolang als je zelf wilt.

Op basis van matching keywords, de bedrijfstak (bv. bouw, renovatie …) en gewenste functie (bv. projectleider …) wordt je vacature getoond aan mensen die binnen LinkedIn zoeken naar een job. Deze keywords worden automatisch uit je post gefilterd, maar kun je ook zelf aanvullen. Verdere targeting is eerder beperkt op LinkedIn. Enkel ervaringsniveau zoals starter, kaderlid … en regio zijn hier mogelijk.

LinkedIn job advertising
LinkedIn job advertising

Op basis van deze keywords bezorgt LinkedIn je ook een pdf met een vijftigtal geschikte profielen. Deze lijst is echter niet altijd specifiek genoeg, maar de mensen die via LinkedIn solliciteren zijn vaak wel vaak kwalitatieve sollicitanten. Mensen kunnen reageren via het contactformulier gekoppeld aan je vacature of via je eigen website, terwijl bij Facebook en Instagram mensen meteen worden doorgestuurd naar je website.

Zet je online branding op punt

Als je hr-advertenties deelt op social media is het belangrijk dat je eigen bedrijfsprofielen in orde zijn, zowel visueel als inhoudelijk. Zet je bedrijfscultuur en waarden in de kijker zodat potentiële kandidaten een goede indruk krijgen van je bedrijf. Niet alleen jij screent je kandidaten online, omgekeerd gebeurt hetzelfde. Zorg voor een duidelijk online communicatieplan zodat je niet alleen actief aanwezig bent op social media, maar ook relevant.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons