Aldi's bewezen kwaliteit
Aldi's bewezen kwaliteit
Briefing
De alom bekende Aldi-formule staat garant voor producten van hoge kwaliteit aan voordelige prijzen. Voedingsmiddelen die je dagelijks gebruikt, vereisen dan ook een strenge selectie. Onder de noemer ‘Bewezen kwaliteit’ organiseerde Aldi in samenwerking met gespecialiseerde en onafhankelijke onderzoeksbureaus blinde smaaktesten, die door meer dan 1.500 personen vergeleken werden met hun - vaak beter bekende - tegenhangers. Het was The Back Room, Aldi’s vaste marketingpartner, die ons contacteerde om deze interessante resultaten in de vorm van een campagnewebsite uiteen te zetten. Een uitdaging die we heel graag aangingen!
Wat deden we?
Het doel van de campagne
Verschillende gespecialiseerde onderzoeksbureaus namen meer dan 50 Aldi-artikelen onder de loep. Zo werden er blinde smaaktesten georganiseerd voor voeding en dranken en onderzochten onafhankelijke laboratoria de non-food producten.
Uit deze campagne blijkt vooral dat veel Aldi-merken minstens even goed en soms zelfs beter scoren dan A-merken. Daarmee maakt Aldi korte metten met vooroordelen en tonen ze het grote publiek dat je voor een scherpe prijs ook hoog kwalitatieve producten kan aanschaffen.
Wetenschappelijk resultaat
Aldi werkt al geruime tijd samen met communicatiebureau The Back Room, dat de offline marketing van Aldi voor z’n rekening neemt. Alle radiospots, billboards, advertenties, banners,... werden door hen ontwikkeld en gelanceerd - alsook het concept achter de campagne ‘Bewezen kwaliteit’. Voor de online expertise die daarvoor nodig was, klopte The Back Room aan bij Code d’Or. De no-nonsense website laat een objectief overzicht van alle geteste producten en de bijhorende resultaten zien.
Per test kan men een rapport downloaden, waarin alle wetenschappelijke details van het onderzoek kunnen nagelezen worden. Een leuke toevoeging is de dynamische grafiek die de vergelijking tussen beide testproducten weergeeft. Via de handige filters kan je snel zoeken op productcategorie, maar ook op het type onderzoek.
Naast de resultaten van de onafhankelijke onderzoeksbureaus, zijn namelijk ook de bevindingen van organisaties zoals Test Aankoop, magazines, radiostations,... te bekijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een radiostation dat op zoek gaat naar de beste aardbeienconfituur en hiervoor een - tevens onafhankelijk - smaakpanel inzet.
Wil je zelf ook je mening kenbaar maken, dan kan je via de website je favoriete producten ‘liken’ en deze zo de top tien ranking insturen. Interactie is en blijft het sleutelwoord in deze campagne.