flanders.bio

Een digitaal ledenplatform op maat

Platform
Website bekijken
flanders.bio

Een digitaal ledenplatform op maat

Platform

Briefing

flanders.bio is een overkoepelende organisatie voor bedrijven in de life sciences sector. Voor meer dan 340 bedrijven uit het binnen- en buitenland creëren ze meerwaarde met hun trainings, netwerk events, services en expertise. Een organisatie van dit kaliber heeft nood aan een duidelijk en gebruiksvriendelijk platform, voor zichzelf, maar ook voor hun leden. En daar kunnen wij hen bij helpen.

Wat deden we?

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een complex platform voor flanders.bio en hun leden bouwen, inclusief integratie met hun CRM systeem, vraagt de nodige voorbereiding. Daarom gingen we van start met een voortraject waarin we samen alle flows bepaalden. Onder andere de registratie flow voor een nieuw lid, maar ook de publicatie van of inschrijving voor een event en de werking van de verschillende mailings. Eens dit allemaal werd vastgelegd konden we starten aan een prototype. Vervolgens was het de beurt aan onze designer om de huisstijl een opfrisbeurt te geven en een design voor te stellen.

flanders.bio wireframe

Een berg aan informatie

Meer dan 340 leden zorgen samen voor een hoop nieuwsberichten en georganiseerde events, neem daar ook de nieuwsberichten en events van flanders.bio zelf bij en je krijgt een enorme berg aan informatie. Met de interactieve nieuws en events modules in ons CMS kunnen zowel flanders.bio als hun leden makkelijk nieuws en events toevoegen aan de website. Ook het delen van deze berichten via sociale media kreeg een update. Via het CMS wordt automatisch een link gegenereerd die UTM tags bevat. Zo komen de kliks op deze social media posts correct binnen in Google Analytics.

Op de vorige website verliep de registratie voor events via een extern platform, Formstack. Nu kunnen bezoekers ook rechtstreeks via de website inschrijven voor een event en meteen betalen via de integratie met betalingsprovider Mollie. Ook het onderscheid tussen flanders.bio en leden events werd duidelijker aangegeven op de website.

flanders.bio dashboard
flanders.bio events
flanders.bio team pagina

My flanders.bio - een loginluik voor leden

Via my flanders.bio kunnen leden na login hun bedrijfsinformatie op een eenvoudige en overzichtelijke manier raadplegen en bewerken. Je facturatieadres aanpassen, een vacature toevoegen of de betaling van je lidmaatschap opvolgen? Dat en nog veel meer kunnen leden allemaal zelf regelen via my flanders.bio.

De openstaande vacatures van bedrijven die lid zijn worden uitgelezen op de website. Zo kunnen ze rekenen op een groot bereik binnen hun eigen sector. Vroeger werd dit mogelijk gemaakt via een integratie met Jobat. Nu kunnen leden hun vacature zelf toevoegen in het my flanders.bio portaal waarna het team van flanders.bio een mailtje krijgt met de melding dat er nieuwe content is om goed- of af te keuren. Na goedkeuring wordt de vacature gepubliceerd op de publieke website. Op die manier wordt er geen gebruik meer gemaakt van een externe tool en blijft alles mooi gebundeld in één website.

Teamleader als CRM

Aangezien flanders.bio een ledenorganisatie is, bestaat één van hun uitdagingen eruit om de vele informatie die ze hebben verzameld over hun leden overzichtelijk bij te houden. Hiervoor maken zij gebruik van Teamleader als CRM systeem. Als een nieuw bedrijf zich registreert via de website komt de informatie meteen in Teamleader terecht via een API. Wanneer er via het my flanders.bio portaal bedrijfsinformatie wordt aangepast krijgt flanders.bio een melding en na goedkeuring gaat deze wijziging richting Teamleader. De wisselwerking tussen Teamleader en het CMS is niet de enige koppeling, ook Campaign Monitor en Teamleader praten met elkaar om e-mails te verzenden naar leden.


flanders.bio event

Communicatie is key

Bijna dagelijks communiceert flanders.bio met zijn leden via verschillende types mailings, om deze e-mails visueel aantrekkelijk te maken zorgden onze marketeer en front-end developer voor een aantal e-mailtemplates. Om het dagelijks opstellen van e-mails sneller te doen verlopen zorgden we voor een integratie met een RSS feed. flanders.bio selecteert in het CMS welke berichten in de e-mail terecht moeten komen en de RSS feed doet de rest.

Net zoals bij elke website zorgden we ervoor dat er een url mapping werd uitgevoerd zodat de SEO waarde van elke oude link verplaatst werd naar een link op de nieuwe website. We voegden ook event tracking toe zodat we belangrijke conversies kunnen meten in Google Analytics, in dit geval bijvoorbeeld de registratie van een nieuw lid. Om het analyseren van de cijfers makkelijker te maken stelden we een dashboard op met de belangrijkste cijfers. Zo hoeft de klant zelf zijn weg niet te zoeken in de tientallen rapporten in Google Analytics, maar wordt dit allemaal gebundeld in één overzichtelijk rapport.


Wil je meer weten over dit project?

Heb je een gelijkaardig project en ben je benieuwd naar onze aanpak? We vertellen je er graag meer over.
Contacteer ons