De Lijn Oost-Vlaanderen

Reizigers tellen met één klik

Platform
Website bekijken
De Lijn Oost-Vlaanderen

Reizigers tellen met één klik

Platform

Briefing

Het is niet de eerste keer dat we samenwerken met vervoersmaatschappij De Lijn. In het verleden ontwikkelden we voor hen de website “Op één lijn met Gent” en een eenmalige online enquête. De website “Op één lijn met Gent” wordt nog steeds dagelijks geraadpleegd door de vele reizigers en geeft een duidelijk overzicht van alle werven en werken.

Wat deden we?

Die vele reizigers worden door tal van vrijwilligers geteld. Dit gebeurde jaren op traditionele wijze met blad en papier. Vervolgens werden de gegevens door medewerkers van De Lijn handmatig ingegeven in het computersysteem. Of we dit niet efficiënter konden maken? Natuurlijk!

Een CMS op maat

In het content management systeem kan De Lijn meerdere Administrators toevoegen. Zij kunnen op hun buurt Tellers, Campagnes en Shifts toevoegen. Een campagne - bijvoorbeeld Gentse Feesten 2017 - telt meerdere shifts die door meerdere tellers worden uitgevoerd.

Twee telesystemen

Afhankelijk van het doel van de telling bestaat een shift uit Lijn- en/of Haltetellingen. Tijdens een Lijntelling blijft de vrijwilliger op de bus of tram zitten en telt hij hoeveel personen er op- en afstappen. Bij een Haltetelling telt de vrijwilliger hoeveel personen er aan de halte op- en afstappen en maakt hij een schatting van het aantal personen op de voorbijrijdende bussen en trams.

Gemakkelijk shifts samenstellen

In het content management systeem (CMS) zetten de Administrators alle shifts klaar. Per shift selecteren ze één of meerdere ritten. Ze kunnen volledige ritten toevoegen of per rit een aantal haltes selecteren. Per halte kunnen ze extra informatie ingeven of indien nodig een extra document toevoegen aan de shift. Zodra een shift volledig is, ontvangt de vrijwilliger een e-mail met een link naar de webapp. In de e-mail vindt hij ook een pdf-versie van zijn shift en eventuele extra documenten.

Vlotte dataverwerking

Tijdens de shift logt de vrijwilliger in op de webapp en geeft hij bij start het bustype, voertuignummer en de bezetting van de bus of tram in. Op het einde van de shift controleert de vrijwilliger alle informatie en tellingen, die hij vervolgens met één klik doorstuurt naar het het content management systeem (CMS).

Valt de internetverbinding plots weg? Dan kan de vrijwilliger zonder problemen verder tellen doordat de app ook offline werkt. Wie geen smartphone heeft, kan de pdf-versie - die hij via e-mail ontving - printen en hierop zijn tellingen manueel bijhouden.

Medewerkers van De Lijn kunnen alle informatie in het CMS exporteren naar een overzichtelijk Excel-bestand. Verdere dataverwerking van alle shifts gebeurt bij De Lijn zelf. Dankzij de webapp gebeurt dit nu een pak sneller en efficiënter waardoor de medewerkers meer tijd hebben voor de analyse van de data.

Wil je meer weten over dit project?

Heb je een gelijkaardig project en ben je benieuwd naar onze aanpak? We vertellen je er graag meer over.
Contacteer ons