The Happy Skin mikt met nieuwe site en webshop ook op B2C-klant

The Happy Skin

The Happy Skin mikt met nieuwe site en webshop ook op B2C-klant

Webshop

Briefing

The Happy Skin, een verdeler van huidverzorgingsproducten in de Benelux en Frankrijk, maakte de strategische keuze om zich behalve op de B2B-markt van schoonheidsinstituten voortaan ook op de eindconsument te richten. Dat vroeg niet alleen om een vernieuwde site met webshop, maar ook om een totaal nieuwe aanpak. Code d’Or to the rescue! 

Wat deden we?

Totaalplaatje

Voor hun nieuwe site was het team achter The Happy Skin op zoek naar een totaalplaatje. Allereerst kregen we de vraag om alle bestaande content, die erg verspreid stond, te herwerken en logischer te structureren. Hiervoor deden we een beroep op onze collega’s van content agency Onlyhumans, bij wie The Happy Skin al langer klant is.

Daarnaast werd ons gevraagd om het ‘professional’-luik op de site te herwerken en te koppelen met de CRM-software van onze klant om zo gerichter nieuwe B2B-partners aan te trekken.

Ten slotte was er ook nood aan een B2C-webshop. Voorheen verkocht The Happy Skin zijn producten enkel in bulk aan verkooppunten (schoonheidsinstituten), maar voortaan willen ze hun verzorgingsproducten, make-up en vitaminepreparaten voor de huid ook per stuk aan de eindconsument verkopen.

Flow herdenken

Om succesvol de transitie van B2B-portaal naar een B2C-site met webshop te maken, volstaat het niet om enkel het communicatieve aspect aan te passen. Ook de achterliggende flow moet helemaal goed zitten.

Tijdens ons voortraject rezen er heel wat vragen waarop we, samen met de klant, een antwoord moesten formuleren.

  • Hoe verloopt de verzending en verpakking? Laten we de pakketten enkel thuis leveren of ook in afhaalpunten?

  • Welke prijsverschillen hanteren we voor bestellingen uit het buitenland?

  • Bij welke bestellingen (van een particulier, Belgisch bedrijf of buitenlands bedrijf) moeten we btw aanrekenen en bij welke niet?

  • Kunnen we via de webshop zomaar producten verkopen die professioneel advies vereisen?

Pas nadat we op alle vragen een antwoord hadden en de actoren, acties, doelstellingen en conversies helemaal vastlagen, konden we beginnen we met de functionele analyse en vervolgens met het prototype, design en de ontwikkeling van de site.

Welkom in B2C-land

Met de vernieuwde site plus webshop doet The Happy Skin zijn intrede op de B2C-markt. Cruciaal hierbij is de realtime koppeling met AFAS, de software die onze klant gebruikt voor stockbeheer. Als betaalprovider kozen we voor het gebruiksvriendelijke Mollie.

Kopers kunnen afrekenen als gast of zich registreren en inloggen op hun eigen dashboard, waar ze bijvoorbeeld makkelijk producten opnieuw kunnen bestellen.

The Happy Skin kan ook kortingscodes en vouchers toekennen. De verzendingskosten zijn aanpasbaar per land en vervallen bij een aankoop boven een bepaald (instelbaar) bedrag.

Door de integratie van de database van pakjesdienst DPD kunnen klanten op de site makkelijk het ophaalpunt van hun keuze selecteren uit een lijst of op een kaart.

Ook de professionele klant wordt niet vergeten. Via het luik ‘professional’ op de site komen die op het uitgebreide klantenportaal, waar ze producten in bulk kunnen aankopen en makkelijk hun bestellingen opvolgen.

Ten slotte volgt The Happy Skin bedrijven die zich aanmelden om partner te worden, vlotjes op dankzij de integratie met de CRM-software Salesforce.

Meedenken als partner

Wat we geleerd hebben van dit project? Eerlijk: dat de transformatie van een B2B- naar een B2C-platform niet zonder slag of stoot verloopt. Tijdens het proces doken er tal van nieuwe uitdagingen en ideeën op, die we op voorhand niet konden kennen. Af en toe was het nodig om ons prototype en design bij te stellen. Maar precies daarom stellen we ons bij Code d’Or altijd op als een betrouwbare partner die meedenkt en knopen helpt doorhakken.

Het avontuur start nu

De nieuwe site en webshop van The Happy Skin zijn klaar, maar voor onze klant is dit natuurlijk slechts het begin. De echte uitdaging, om er een succes van te maken, start nu en een goede communicatiestrategie is daarbij van groot belang. Ook daarin zullen wij, in samenwerking met onze collega’s van Onlyhumans, de nodige ondersteuning bieden.

Belangrijk is ook dat onze klant 100% op zijn nieuwe webshop moet kunnen vertrouwen, aangezien die bepalend is voor de omzet. Vandaar dat Code d’Or zich ook toelegt op onderhoud en support. Wij garanderen een vlot werkend platform, op elk moment.

Ondertussen zijn we trouwens al bezig met de verdere uitbouw van het digitale platform van The Happy Skin. We werken aan nieuwe features, een extra module en zelfs een bijkomende site. Stay tuned!

Wil je meer weten over dit project?

Heb je een gelijkaardig project en ben je benieuwd naar onze aanpak? We vertellen je er graag meer over.
Contacteer ons

Cases

Gerelateerde cases

Meer dan 30 jaar ervaring
Lambert Verpakkingen

Meer dan 30 jaar ervaring

Oryzon & Turfgrass
Beaulieu International Group

Oryzon & Turfgrass